Atkušņa laikā grants autoceļi kļūst grūtāk izbraucami

Visā valsts teritorijā gaisa temperatūrai paaugstinoties virs nulles, ir sācies atkusnis un grants autoceļi var būt slideni. Autoceļu brauktuve, kas ziemas apstākļos tiek uzturēta ar piebraukta sniega un ledus kārtu, var būt klāta ar ūdeni, kas veidojas sniegam un ledum kūstot. Savukārt naktī un rīta stundās, kad temperatūra noslīd zem nulles, izkusušais sniegs atkal sasalst un veidojas apledojums. Atkušņa laikā veikto kaisīšanas un rievošanas darbu efekts nav ilglaicīgs, jo izveidotās rievas izkūst, savukārt smilts tiek noskalotas. Aicinām autovadītājiem izvēlēties autoceļa seguma stāvoklim atbilstošu braukšanas ātrumu, distanci un braukšanas stilu.

Savukārt Kurzemes reģionā lokāli – klajumos, uz grants autoceļiem sāk veidoties šķīdonis. Šķīdoņa laikā braukšanas apstākļi uz grants ceļiem būtiski pasliktināsies, jo ceļa segums būs pārmitrināts, zaudēs nestspēju, kā rezultātā veidosies bedres un iesēdumi. Greiderēšanu šķīdoņa laikā nav iespējams veikt, lai ceļus neatgriezeniski nesabojātu.

Lai uzlabotu braukšanas apstākļus, VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” seko līdzi valsts autoceļu stāvoklim, laika apstākļu prognozēm un veic autoceļu uzturēšanas klasei atbilstošus darbus – rievošanu un satiksmei bīstamo posmu kaisīšanu. C un D uzturēšanas klases autoceļu bīstamākajos posmos – stāvi kritumi, kāpumi, līkumi, krustojumi – kā pretslīdes materiālu izmanto smilti vai šķembiņas. Bet, ja piebraukta sniega vai apledojuma biezums ir vismaz pieci centimetri, var tikt veikta rievošana, kas gan mazina slīdamību, gan paaugstina transporta līdzekļu riteņu saķeri ar brauktuves segumu.

Valsts autoceļi ir sadalīti dažādās uzturēšanas klasēs un tiek uzturēti, lai atbilstu normatīvos noteiktajām prasībām. Līdz ar to autoceļu brauktuves stāvoklis starp dažādām uzturēšanas klasēm atšķiras.

Valsts autoceļu stāvokli 24 stundas diennaktī monitorē 32 LAU ziemas dienesta dežuranti, kas, konstatējot noteiktajai uzturēšanas klasei neatbilstošus braukšanas apstākļus apstākļus (sniegs, apledojums), organizē ziemas dienesta darbu. Lēmumu par darbu uzsākšanu dežuranti pieņem, vadoties no faktiskā autoceļa virsmas stāvokļa un sekojot līdzi laika apstākļu prognozēm, mobilo virsmu sensoru datiem un informācijai no vairāk nekā 50 meteostacijām, kas izvietotas uz valsts autoceļiem.

Atgādinām, ka autoceļu uzturēšanas darbiem tiešsaistes režīmā var sekot līdzi VSIA “Latvijas Valsts ceļi” mājaslapas kartē (www.lvceli.lv), kā arī lietotnē “Waze”, kurā iespējams arī informēt par valsts autoceļu stāvokli. Tāpat par bīstamām situācijām uz valsts autoceļiem aicinām informēt VSIA “Latvijas Valsts ceļi” Satiksmes informācijas centru, zvanot uz diennakts informatīvo tālruni 8000 5555.

Par LAU:

LAU veic gandrīz 200 dažādus ikdienas uzturēšanas darbus uz valsts autoceļiem. Uzturamo valsts autoceļu kopgarums ir vairāk nekā 20 000 km, no tiem 9 129 km autoceļu ir ar melno segumu un 10 989 km ir grants autoceļu, kā arī ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti uz vairāk nekā 900 tiltiem.

Author: Rolands Mozrims